B2C: JOZO, met een snufje Mondriaan

Zoutspecialist zet erfgoed in de kijker met designverpakking en metalen blik

Geef het zout eens door… zal straks mooier klinken dan ooit. Want JOZO, een van de bekendste zoutmerken in Europa, lanceert in april zijn erfgoedcampagne. Concreet krijgt het jodiumzout een nieuwe verpakking – met een knipoog naar Mondriaan – en kan je in de winkel een iconisch JOZO-zoutblik vinden. Daarmee zet JOZO het vakmanschap van het natuurlijk winnen van zout in de kijker – uit de grond, uit de zee en uit de bergen.

Kunstzinnig zoutblik

De erfgoedcampagne van JOZO belicht niet enkel het eeuwenoude vakmanschap van zout winnen, maar geeft ook een inkijk in de kunstwereld van de twintigste eeuw. Drie maanden lang krijgt het jodiumzout (papieren verpakking van 1 kg) alvast een kleurrijke make-over in de winkel. Ook brengt de zoutspecialist in beperkte oplage een metalen blik uit, als handige en hersluitbare bewaardoos voor de zoutverpakkingen van JOZO.

“Dit zoutblik is een eerbetoon aan eerdere ontwerpen van onze zoutverpakkingen in de jaren zestig. Met deze campagne vieren we de evolutie van design én onze passie voor kunst en vakmanschap”, vertelt Nico Basson, Retail Segment Manager bij Hengelo Salt Specialties (a part of the Salins Group), al 160 jaar een toonaangevende speler op de Europese zoutmarkt. ​

Het metalen zoutblik laat je instant de jaren zestig herbeleven. Het JOZO-ontwerp vat de eenvoud en de geometrische essentie van De Stijl samen: rechte lijnen, simpele vormen, primaire kleuren. Een knipoog ook naar de meesterwerken van Mondriaan. Daarbij sluipt er tegelijk een stukje Bauhaus en Zwitserse Stijl in het design, met als resultaat een iconische zoutverpakking die perfect de tijdsgeest van toen weerspiegelt.

limted edition JOZO-zoutblik - designverpakking jodiumzout

Zouthuizen als symbool

Op het artistieke zoutblik van JOZO prijkt het iconische zouthuissymbool. De zouthuizen in het Nederlandse Boekelo en Hengelo hebben dan ook een cruciale rol gespeeld in de rijke geschiedenis van JOZO, die teruggaat tot 1929. Het merk ging van start als ‘Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie’ dat zout verkreeg door verdamping in open pannen. Het zout werd opgelost uit ondergrondse zoutlagen die miljoenen jaren geleden zijn ontstaan als gevolg van de verdamping van eeuwenoude zeeën.

Al snel kwam er een energiezuinigere methode om zout te winnen, via vacuümverdamping. In de jaren zestig stak JOZO de Nederlandse grens over om een zoutproductie in Denemarken te vestigen, met het oog op de Scandinavische markten. Vandaag wordt het natuurlijke, zuivere zout nog altijd gewonnen in ondergrondse koepels in Nederland en Denemarken.

Ook delft JOZO diep onder het Himalayagebergte, op zoek naar het verfijnde roze Himalayazout. Het extra grove zeezout komt dan weer van de Middellandse Zee, waar met behulp van eeuwenoude technieken oceaanzout wordt geoogst in zoutpannen. De zouthuizen in Hengelo maken deel uit van het erfgoed van JOZO. Het merk heeft als missie om kennis én waardering voor zout wereldwijd te delen.

JOZO is een merk van Hengelo Salt Specialties (a part of the Salins Group), een van de grootste zoutproducenten in Europa. De Franse groep bestaat al meer dan 160 jaar en telt vandaag wereldwijd zo’n 2.200 medewerkers.

originele zouthuizen (erfgoed)

Zout uit de grond, de zee en de bergen

De aarde kent een schat aan zoutsoorten: uit de grond, uit de zee en uit de bergen – elk met hun eigen specifieke eigenschappen, smaak en voordelen. Niet alleen de herkomst bepaalt de smaak, ook de grootte van de zoutkorrel speelt een rol. Daarom wordt JOZO-zout gekristalliseerd en samengeperst tot verschillende korrelgroottes.

Elke maling en vorm zorgen voor een andere smaakversterking en verbinding van ingrediënten. Extra fijne malingen zijn bijvoorbeeld geschikt voor een meer verfijnde smaakbeleving, met een goede oplosbaarheid tijdens het koken van ingrediënten. Voor een optimale smaak is ook de dosering van het zout zeer belangrijk: elke maling kent een eigen dosering (aangegeven op de verpakking). JOZO heeft alvast een uitgebreid assortiment in huis, inclusief verschillende malingen van natrium-arm en jodiumhoudend zout.

JOZO Salt Flakes

JOZO Zoutvlokken is een van de zuiverste zoutsoorten ter wereld. Het zout wordt gewonnen in Nederland en Denemarken uit ondergrondse zoutlagen die miljoenen jaren geleden zijn ontstaan bij de indamping van de Zechstein Zee. De piramidevormige zoutflakes geven een heerlijke, subtiele smaak aan salades, gegrilde groenten, gebakken aardappelen en zoete nagerechten. JOZO Zoutflakes wordt gebruikt als finishing touch, zodat de delicate smaak en knapperigheid van gerechten nog beter tot hun recht komen.

JOZO Sea Salt

JOZO Zeezout wordt gewonnen uit zoutpannen, met behulp van oude technieken van verdamping door zon en wind. Daarna wordt het zout gewassen, gedroogd en gezeefd. Het zeezout is rijk aan mineralen en sporenelementen, wat het een mildere smaak geeft. JOZO Zeezout Fijn bestaat uit kleine korrels, die gemakkelijk oplossen en de smaken van de afzonderlijke ingrediënten met elkaar verbinden. JOZO Zeezout Grof heeft een extra grove korrel die langzaam oplost en voor een ware smaakexplosie zorgt in de mond.

JOZO Himalaya Salt

Het Himalayazout van JOZO is een van de oudste soorten zout ter wereld en rijk aan mineralen en spoorelementen. Het zout wordt gewonnen in het Himalayagebergte en is van nature mild en smaakvol. Het dankt zijn mooie roze kleur aan ijzeroxide, meestal miljoenen jaren oud. De kleine korrels laten zich gemakkelijk oplossen en verbinden zo de smaken van de afzonderlijke ingrediënten met elkaar. De grovere variant heeft hoekige korrels die door hun vorm al meteen meer smaak afgeven.


VOOR MEER INFO - www.jozo.com

RCA I Yannick Speelmans I T +32 497 66 0886yannick.speelmans@rca.be I www.rcapress.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Jozo

JOZO is een merk van Hengelo Salt Specialties (a part of the Salins Group), een van de grootste zoutproducenten in Europa. De Franse groep bestaat al meer dan 160 jaar en telt vandaag wereldwijd zo’n 2.200 medewerkers.

Neem contact op met

www.jozosalt.com